Jumaat, 6 Jun 2014

CADBURY... (Hanya peduli isu Cadbury?)

Soalan
ISU coklat yang dikesan mempunyai Asid Deoksiribonukleik (DNA) babi menjadi isu yang besar dalam kalangan masyarakat Islam. Bagaimana seharusnya sikap seorang Muslim dalam menangani isu-isu sebegini?

Jawapan Ustaz
Perhatian besar umat Islam dalam isu ini adalah sikap yang baik dan terpuji. Mereka prihatin dan cakna dengan isu makanan halal agar tidak ada sedikit pun makanan haram masuk ke dalam mulut mereka.
Namun begitu, semangat keperihatinan ini sewajarnya dipandu oleh ilmu. 
Antara pedoman dalam isu ini ialah:
  • Kewujudan DNA babi dalam sesuatu makanan mempunyai beberapa kemungkinan. Mungkin memang bahan DNA babi antara bahan asas dalam pembuatannya, mungkin sengaja disabotaj dan mungkin tercemar. Oleh itu, pemeriksaan teliti perlu dilakukan agar tidak berlaku kezaliman terhadap mana-mana pihak.

    AL-SYAIKH MOHAMMAD
    NIDZAM ABDUL KADIR
  • Jika DNA babi adalah bahan dalam pembuatan makanan tersebut tetapi disembunyikan, maka ia tindakan yang salah dan amat tidak beretika. Tindakan tegas mestilah diambil.

    Namun jika ia disabotaj atau sekadar tercemar, maka kita perlu berfikir dengan lebih rasional.

    Kaedah fikah menetapkan bahawa keyakinan tidak hilang dengan keraguan. Maka keyakinan bahawa sesuatu makanan adalah bebas DNA telah dibuktikan sebelum sijil halal dikeluarkan.

    Namun wujud keraguan kerana ujian terbaharu mendapati ada unsur DNA babi. Keyakinan bahawa ia bebas DNA babi terbatal jika wujud keyakinan yang lain pula, bukan sekadar syak dan prejudis.
  • Kajian pengesahan sijil halal telah dilakukan oleh pihak yang berkuasa dalam hal ini. Maka umat Islam sewajarnya berpegang dengan kajian dan keputusan yang telah dilakukan. Pihak pengeluar sijil halal mempunyai prosedur operasi standard (SOP)yang profesional dalam mengeluarkan sijil halal.

    Jika kita sendiri tidak yakin dengan sijil halal tersebut, maka umat Islam akan berada dalam kehidupan yang sukar dalam isu-isu yang lain. Contohnya bagaimana dengan restoran, makanan di hotel, kedai-kedai tertentu dan bahan makanan lain.

    Jika bahan makanan dan kedai makan yang mempunyai sijil halal yang sah pun tidak digunakan dan tidak dipercayai, bagaimana dengan bahan makanan dan kedai makan yang langsung tidak mempunyai sijil halal?

  • Pandangan bahawa umat Islam yang telah makan makanan mengandungi DNA babi hendaklah menyucikan darah adalah pandangan yang pelik. Islam tidak menuntut perkara tersebut. Dalam nas al-Quran, disebutkan bahawa tiada dosa ke atas orang Islam yang beriman dan beramal soleh dalam apa juga yang telah dimakan.

    Sesungguhnya para sahabat telah minum arak ketika arak belum diharamkan.
    Apabila arak diharamkan, maka para sahabat yang masih hidup tertanya-tanya tentang sahabat yang sudah meninggal dunia dalam keadaan mereka minum arak ketika arak belum diharamkan. Maka nas al-Quran menjelaskan bahawa tiada dosa dalam isu ini.

    Kes yang sama berlaku dalam isu ini. Makanan tersebut dimakan dalam keadaan wujudnya pengesahan halal.

    Cuma sekarang ini, ada laporan tidak rasmi menyatakan bahawa ia mengandungi DNA babi lalu sijil halalnya digantung. Maka tidak perlu dibimbangi dengan perkara yang lepas.
  • Terdapat maksiat-maksiat lain yang lebih besar dosanya daripada makanan yang dikatakan mempunyai DNA babi. Maksiat rasuah, maksiat judi, maksiat mencuri, maksiat riba dan sebagainya adalah maksiat yang mana dosanya lebih besar daripada DNA babi. Namun malangnya sebahagian umat Islam memandang sepi dosa-dosa ini.
        .............................................................................................................................
  • AL-SYAIKH MOHAMMAD NIDZAM ABDUL KADIR (al-Jarumi) 
  • Pensyarah, Jabatan Bahasa al-Quran, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

BACA DISINI...UTUSAN ONLINE
www.utusan.com.my 
(Artikel diatas disiarkan dalam sisipan MEGA, akhbar Utusan Malaysia bertarikh 6 Jun, 2014)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

...angin barat gambar solo...