Khamis, 4 Mac 2010

Bang! Bang! ...duit tak laku...

Hari minggu lepas (Ahad 28 feb) aku kerja. 11 pagi hingga 8 malam.

Seperti biasa bergerak dari rumah diKajang dekat 10.30 pagi. Pagi minggu ni line clear, lari 80/90 kmj pun bulih sampai on time bagi jarak perjalanan sejauh 23km.

Nak ke opis, aku terrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrpaksa menempuh tiga tol. Batu 9 (9 kupang), Batu 11 (singgit) dan tol metramac (dekat bandar Tun Razak - 5 kupang).

Tol 5 kupang tu boleh dielak, tapi kena melalui jalan Leisure Mall ke jalan Loke Yew atau kona kut Bandar Permaisuri atau jalan Cheras. Masalahnya jalan-jalan ni sukar diramal kesesakkannya.

Bayar pun bayarlah 5 kupang. Apadahal.

Yang aku aku nak kisahkan ni pasal tol 5 kupang ni la. Takla menarik sangat, tapi ati panas jugak.

Sampai dipondok tol aku pun amik duit syiling lima posen yang aku letakkan diatas dashboard sejak dari rumah lagi.

Didalam pondok tol, seorang kakak separa serius mengambil syiling yang aku hulurkan.

Masuk gear satu, tekan minyak dan mobil baru bergerak ompek lima inci tiba-tiba...

"Bangg... Banggg", kakak pengutip tol tu memanggil aku. Nada suaranya takle kuat jika diukur pada
skala ritcher mungkin bacaanya sekadar 000.3 tapi cukup mengejutkan.

Dalam hati aku berkata "Ah sudah, duit 20 sen ke yang aku bagi tadi tu?". Saspen jugak, takut dituduh aku nak menipu plak. Nak menipu apa, hari-hari aku lalu sini.

Perlahan-lahan aku gostan. Nasib baik takde kenderaan lain dilorong tu.

Sebaik pintu kereta bersetentangan dengan pondok tol, kakak sipemungut tol menghulurkan syling
yang aku berikan tadi.

Aku dah punggai dalam semak.
Sekali imbas aku tengok memang duit syiling lima puluh sen berdasarkan saiznya.

Tapi bila sudah ditangan, mulut mula terasa ringan hendak ****##%**. 
Tak  banyak cerita, duit syiling dua puluh sen sebanyak dua keping dan sepuluh sen aku hulurkan
pada kakak tersebut.

Dalam hati aku mula nak menyumpah seranah akibat insiden tadi.
Kurang ajar betul. Siapa pulak yang bagi duit syiling FILIPHINA kata aku nih?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kekadang kita mengambil mudah bila pergi kekedai membeli barang. Taukeh kedai
akan meletakkan duit yang terkoyak atau yang diconteng dibawah dan meletakkan yang elok diatas.

Begitu juga dengan duit syiling. Berjenis pendatang halal dan haram atau halam terdapat diMalaysia
yang membawa masuk bersama mereka matawang negara mereka yang tidak diperakukan disini.

Heee... aku pun kalau dapat duit kertas yang ditakrifkan rosak, jugak akan berbuat seperti taukeh kedai diatas.  Kadang berjaya, kadang-kadang kantoi.
Naik gerek pergi pejabat memang menjimatkan.  Tol tak 
kena bayag, minyak tak kena isi, pencemaran udara 
tak berlaku. Cuma... kena spare minyak kuda dengan
minyak gamat banyak-banyak kat rumah.



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Berbalik cerita duit syiling Filiphina yang aku dapat tu.
Nasib baik le kakak tol tu tak marah atau menjerit kat aku.
Kalau tidak.... gerenti  korang akan membaca berita ini dalam akhbar ......

KUALA LUMPUR 4 Mac - Gara-gara dituduh cuba memberi wang palsu ketika
membayar tol disalah sebuah pusat kutipan tol diJalan Cheras-Kajang, seorang perekabentuk
grafik dihadapkan keMahkamah Sesyen disini atas tuduhan mencederakan seorang pemungut tol.

Beliau yang ditahan reman selama dua hari bagaimanpun tidak mengaku salah dan sudah melantik
peguam yang dibiayai sepenuhnya oleh para pengguna lebuhraya yang bersimpati.

Lelaki Melayu terakhir ini dikatakan begitu marah dan membaling duit syiling lima puluh sen dan tepat mengenai mata kiri wanita tersebut dan sehingga berita ini ditulis duit syiling tersebut masih berada didalam anak mata mangsa. 

Difahamkan rawatan keatas mangsa disebuah hospital pakar ditangguhkan dek kegagalan mangsa
menyediakan deposit tunai yang agak banyak.

Manakala Klinik 1 Malaysia hanya memberi ubat tahan sakit kerana kes itu agak berat dan faktor
doktor pakar.

Kes ini disiasat dibawah kanun keseksaan wng4037(kristarmodenas-gurun) yang membawa hukuman
mandatori sebat sebanyak tiga kali yang menyamai hukuman minum arak dikhalayak ramai.
Namun jika diheboh-hebohkan, kemungkinan disebat amat tipis malah mungkin diampunkan.


"Itu didonia. Kalau di akhirat.... hang pikiag amik la sendiri" kata peguambela tertuduh ketika
ditanya mengenai kes anakguamnya yang turut berpunca dari lambakan pendatang haram
dinegara ini yang membawa masuk pelbagai duit syiling yang tidak sah diperlakukan dimana-mana pondok tol diMalaysia. - mat insun network

Selimut Waja - Eddie Hamid





Satu petang kawan serumah, Mat Rock yang baru pulang dari kediaman rasmi Siso diKlang Gate menghulurkan kaset padaku.

"Suprise dari Syed" katanya padaku dalam nada Teluk Intan sambil tersengeh.
Aku dengan pantas meng'ON' power mini hi-fi panasonic seribu watt yang dibeli secara ansuran selama 18 bulan dengan penuh suspen sambil terdetik didalam hati " suprise apo" ni?.

Sebaik sahaja dimainkan aku terdengar intro yang menunjukkan muzik ini dirakamkan distudio walaupun belum diadun sepenuhnya dan aku membayangkan mungkin lagu terbaru Kopratasa.

Tetapi sebaik sahaja vokal dialunkan aku pulak tersengeh.

"Macam lagu aku". Kataku pada Mat Rock yang berambut panjang ala Lefthanded.
"Memang lagu ko, Syed masukkan dalam album Eddie Hamid".

Seronok dan sedikit bangga yang tidak dapat digambarkan walaupun ada sedikit adjustment dilakukan
oleh Siso selaku penerbit.

Semasa lagu ini dicipta aku masih bekerja dengan syarikat Pak Harun Hassan (Allahyarham) di Jalan Genting Kelang, Setapak. Syarikat beliau, Amir Enterprise aktif  menerbitkan pelbagai majalah dan tabloid seperti majalah Keluarga, Sarina, Kisah Cinta, Mingguan Wanita, Mingguan Kota dan banyak novel-novel selain menerbitkan filem antaranya Ali Setan, Balik Kampung, Suara Kekasih dan banyak lagi.

Kemudian akau berhijrah ke Karangkraf di Taman Tun Dr. Ismail yang juga sebuah syarikat penerbitan milik
Bumiputera yang berjaya pada tahun 1990 dan ditugaskan diakhbar tabloid Bacaria.

Disinilah pada suatu hari, Siso menghubungi aku dan memberitahu album terbaru Eddie Hamid yang diterbitkan
oleh beliau telahpun berada dipasaran.

Guono mu lo ni... kenal maro?
Beliau bertanya samada aku ingin memilih untuk menerima royalti atau menerima bayaran secara sekaligus atau
lumpsum.

Setelah dijelaskan dan aku faham lalu aku memilih cara yang kedua. Dapatle seratus hinggit. Jadi lerrr.

Inilah satu-satunya hasil karyaku yang dirakamkan dari sejumlah lagu yang aku hasilkan. Terima kasih Siso.

---------------------------------

Sebenarnya asal lagu ini aku buat untuk pertandingan lagu patriotik anjuran RTM, tapi terkandas dijaring.
Tajuknya aku dah lupa. Kemudian liriknya aku ubah kepada Mencari Hati Emas. Tapi direject penerbit.
Lirik lagu Selimut Waja ini ditulis oleh saudara Shukri dari kumpulan Generasi. Akupun tak kenai dia.

Oleh kerana bukan aku yang tulis lirik tuh, jadi takle aku paparkan disini.

Keratan akhbar mengenai
album ini.
.....................................................................abiss..............................................................................

Ehh ada lagi... kadang-kadang aku terserempak juga tigo, ompek kali dengan Eddie Hamid di opis aku.
Terasa jugak nak kaborkan pada dia macam ni...

"Demo ado nyanyi lagu kawe dolu... ingak tok?"  Tapi tak jadiii... takut dia jawab lagu ni....
"Kawe pedulik hapo!".

...............ha baru abissss.................................................................................................................

Selasa, 2 Mac 2010

HIJAU KUNING - (Kedah Ku SAYANG)




Asal-usul lagu ini dan nostalgia masa lalu:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

1987....Hijau Kuning berjaya melangkahkan kaki depa ke pentas akhir Piala Malaysia buat pertama kali selepas keakhir dalam Piala Malaya hampir 47 tahun sebelum itu.

Gegak gempita seluruh Kedah sehinggakan menjadi bualan dimana-mana.
Apalagi diLembah Kelang, semua warga Kedah termasuk aku pakat kembang hidung dan telinga walaupun tewas dikaki skuad KL.

1988.... Ait! masuk final lagi. Ini macam tak boleh jadi. Akupun nak tumpang semangkuk dan tumpang dua kaki.

Lantas idea nak buat lagu pun mengetuk pintu hati. Mana tau... kot-kot depa ambik jadi lagu rasmi skuad kenari. Ciss...tang berangan memang aku seronok.

Cari melodi dengan gitar tong cap yamaha. Tulis senikata dengan pen jenama ayomapa. Masa tu komputer untuk grafik belum wujud. Jadi aku meminjam mesin taip rakan wartawan yang dah balik untuk menaip senikata yang dah siap.

Kemudian proses merakamkan lagu dalam kaset bermula siap dengan mixing dan mastering. Jeritan anak jiran ditingkat satu bergaduh, menjerit dan menangis turut mewarnai lagu aku.
Hampeh! time aku nak rekording tu le ada macam-macam bunyi.

Akhirnya...diselang-seli dengan dugaan dan kesibukkan membuat layout akhbar Mingguan Wanita, projek lagu tersebut diperingkat cawangan Wangsa maju dikira sukses.
SISO.... Rakan yang banyak
membantu. Jasomu den konang.

Aku kerumah Siso diKlang Gate, Hulu Kelang bagi urusan seterusnya.

Secara kebetulan Kopratasa akan ke Singapura bagi menyiapkan album terbaru mereka (lupa judulnya) jadi siso dengan sedikit waktu yang terluang menyiapkan lagu aku dan dengan ihsan saudara Eddie Marzuki yang memprogamkan muziknya.

Sebaik kaset lagu yang sudah siap berada ditangan, aku menghubungi Pengurus Pasukan bolasepak Kedah, Datuk Basri Akil dipejabatnya diAlor Star.

Dia melayan dengan baik dan setelah dijelaskan tujuan aku menelefonnya, maka dia pun menjawab "kita sebenarnya sudah ada lagu 'Hijau Kuning' yang dicipta oleh Freddie Fernandez".

Terlopong aku sekejap dengan jawapan itu. Angan-angan sebesar Gunung Jerai tiba-tiba jadi sekecil Bukit Jenun kat tempat aku.

Tapi takpa... aku mengusulkan cadangan pada Datuk agar dia mendengar lagu itu dahulu dan setidak-tidaknya dapat dimainkan distadium Darul Aman sebagai lagu iringan kepada lagu rasmi pasukan sewaktu perlawanan.

'Ok... you hantar, nanti kita tengok macam-mana' kata beliau mengakhiri perbualan.

Esoknya... aku pun mengirim lagu berkenaan menerusi pos laju kepa
 da Datuk Basri dan juga kepada Radio Malaysia Kedah.

Terima kasih Pak Eddie kerana
membuat programing
muzik lagu ini.
Penutup hikayat 1988.... Kedah tersungkur lagi pada pasukan yang sama.
Aku kat dalam stadium Merdeka rasa nak tidog kat sana. Takde mood nak balik... nak kena menapak 3 kilometer ke bus stop di Lebuh Ampang terasa macam nak balik keSeremban.

1989... Laaa... masuk final lagi. Kembang hidung lagi.
Tapi kali ni aku tak ghairah sangat. Takut frust kalau kalah.
Hmmm.... sah...memang kalah lagi. Apa tangkal KL pakai nih?

1990... Depa masuk pulak dahhhh. Kalini aku lepak rumah kawan, layan siaran langsung kat TV. Kali ni lawannya sang singa. Ada keyakinan dikalangan peminat bola, Kedah boleh makan singapura. Dan ternyata benar. Menang 3-0.

Time aku p kalah memanjang. Tengok TV menang. Apo nak dikato.

Bukan setakat lagu, bagi memeriahkan suasana aku jugak melukis kartun
setiap perlawanan akhir yang melibatkan Kedah. Kartun-kartun ini disiarkan akhbar Berita Harian dalam ruangan sukan pada hari final. Dapatla 30 hinggit sekepin'.

 Berita Harian-Final '88
Gitulah cara aku.

Oh ya... apo jadik kat lagu yang aku kirimkan dulu?
Masa aku balik kampung selepas final tahun 1998 tu...
kakak aku habag lagu aku dimainkan diRadio Alor Star.

Siso jugak ada memberitahu, lagu itu turut dikumandangkan
diStadium Darul Aman seperti yang disampaikan oleh kawannya yang turut berada di stadium.
Tapi tak banyak kali diputarkan, khabarnya ada masalah dengan audio.
Laa ni depa dah tak main dah. Tali kaset dah putuih.
Berita Harian-Final '89

 Sang Kenaripun tengelam timboi hup hap hup hap...
Datuk Basri yang banyak berjasa kepada pembangunan bolasepak diKedah pun dah
meninggalkan kita (Al-Fatihah) dan brader Azrai yang kreatif pun dah cabut.

Pemain dulu dari Ahmad Sobri sampai Radhi Md Din aku ingat nama depa.
La ni Khyril Muhimeen dan Badrol Bakhtiar je yg terlintas.

Yang dok ada la ni depa kata tak berapa nak makan cekak. Entahlah labuuu.

Semoga bulan purnama yang menyinari bumi Kedah tidak mengerhanakan
prestasi sang perwira utara.
Sekian.

Meehun sup satu! Cabai lebih sikit.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skuad Kenari dalam kenangan.
KEDAH KU SAYANG

Telah ku susun melodi ini,
sebagai satu azimat,
untukmu berjuang sepenuh hati,
kejayaan pasti kita dapat...

Kedah Darul Aman negeri kusayang,
kami telah sedia,
berjuang menentang musuh dipadang,
tak kira dengan siapa saja,
dengan semangat padi malinja...

Pedulikan apa orang nak kata,
biag pi lah kat depa,
bermain sampai mati motto kita,
menggempur hingga ke hujung masa,
bertawakal jalan akhirnya,
kitakan berjaya insyallah...

Semangat musim lalu kita bawa,
pahat kukuh dikalbu,
lawan musuhmu usah gentar rasa,
benamkan mereka tiap penjuru...

Bukan nasib kita jejakki akhir,
keazamanlah kuncinya,
disiplin yang ketat batin dan zahir,
hijau dan kuning dipuncak jaya,
keringat yang tumpah bukti nyata...

Kami adalah perwira utara,
anak watan didesa,
piala idaman kami bawa pulang,
membunuh akan kemarau panjang,
piala malaysia kitakan jlang,
pepadi dibendang turut girang...

Akhir sekali kami harapkan,
doa peminat semua,
harapan anda tersandar dibahu,
bersama idamkan kejayaan,

Hijau dan kuning masanya dah tiba,

ayuh turun kepadang,
striker mengasak defend usah leka,
Kedah ku sayang pastikan menang....(3x)