Sabtu, 10 Disember 2011

Selamat Pengantin Baru JON...


Jon dan anak sedaranya, F'yad.
Petang Jumaat semalam, lebih kurang pukul 3.30 petang waktu Cheras satu mesej
hinggap di handphone purba aku.

'Paksu esok nak join majlis akad nikah tak?'

Ooo... rupanya dari anak sedare aku.
Copek betul masa berjalan.

Setahun bertunang.
Hari ini, Sabtu 10 Disember beliau akan bersalam dengan Tok Imam.

Masjid Al Taqwa, Kapar, Kelang menjadi saksi seorang lagi anak buah aku
ke jenjang pelamin.

Sorry le Jon. Paksu tak dapek menghadiri hari bersejarah ekau lopeh Zohor tadi.

Esok, Ahad 11.12.11 majlis kenduri dirumah pengantin perempuan pula.
Masa majlis meminang tahun lepas aku dah kesana, di Kampung Jawa.
Tapi, tobat tak tau lagi nak pi sana lone ranger.

Esok kami akan berkonvoi bersama-sama rombongan pengantin lelaki.
Tak sabor nak makan kenduri ni.



Karikatur pasangan mempelai.
Dilukis oleh kartunis Maro.
 
Karikatur pengantin di abadikan
diatas mug... tapi bukan jenis ni kut.
 

Yang ni pulak
ditenyeh oleh kartunis Miki.

Sebenornya Jon minta
Paksu dia yang draw.
Tapi karikatur bukanlah
kepakaran aku.

So, kasile kat kengkawan
yang lebih berkebolehan
seperti Miki dan Maro.

'Jon... ongkos untuk kedua-dua
karikatur ini di sponsor
oleh Paksu...'


Kenduri disebelah pengantin lelaki akan
berlangsung pada Mac tahun depan.

Khabarnya, dua ekor lembu akan ditumbangkan.

Anyway Jon, Selamat Pengantin Baru.
Semuga berbahagia selama-lamanya.

(**Psstt... psstt... tadi berapa kali akad nikah?
Hah!! Appaa..? Telu kali!**)
** baca dalam loghat Jawa **













1 ulasan:

...angin barat gambar solo...