Selasa, 9 Mac 2010

MAJALAH KARTUN PERTAMA

 Nak bubuh byline rasa segan... cheh!



 



TIDAK keterlaluan dikatakan, sesiapa jua yang menceburi bidang kartun
samada secara sambilan atau menjadikannya satu kerjaya pasti menginginkan karyanya dibukukan.

Begitu juga aku.

Alhamdulillah hasrat hati tercapai setelah hampir setahun lebih mencari rezeki diIbu kota.

Mat Scrambler. Ya itulah tajuk yang aku pilih dan boss-boss ditempat aku bekerja menyetujuinya maka lahirlah naskhah kebangaan aku ini. (waktu tu le-la ni malu nak tengok)
Aku baru berusia 20 tahun lebih, bilamana karyaku ini dicetak dan diedarkan diseluruh negara pada tahun 1983.

Ramai kawan-kawan aku yang kini lebih berjaya dan dikenali sebagai kartunis popular berbanding aku masih lagi dibangku sekolah pada masa mamak memanjat kerusi sambil
menggantung berbagai majalah hiburan dan kartun termasuk Mat Scrambler di kedainya.

Antara mereka ialah kartunis berbakat Maro (Mamak Cybernya), Kazim (Usik-usik) Dee (Hallo Boss) Nuek (Din Berger) dan Alin. Kartunis Miki..mmh.. aku tak pasti pula, sebab dia lebih veteran dari aku dari segi usia... tapi rasanya, aku lebih dulu menari digelanggang kartun. Rakan yang lain seperti Acai, Armus dan Piza... aku tak pasti. Maaf. Nama-nama yang disebutkan disini adalah berlegar disekitar akhbar dan majalah kumpulan Utusan aje.

Ahhhhhhhhhhhh... tak kisahlah sapa dulu dan kemudian. Sapa rajin dialah berjaya.

Majalah Mat Scrambler ini dicetak hampir 15 ribu naskah. Ok le tu. Akupun baru nak menapak dibidang ini dan belum begitu dikenali dikalangan peminat-peminat kartun tanahair.

Jualannya tidaklah mencapai tahap 'box office', tapi naskah 'return' yang aku nampak
takla banyak sangat. Kira untuk test market boleh dikatakan berjaya.

Diwaktu ini kartunis yang tengah 'best seller' tidak termasuk Lat ialah Nan.
Koleksi Din Teksi karya karunis Nan tengah hangat dipasaran waktu ini.
Lat jangan ceritalah. Dia pada waktu itu pun dah menjadi legenda.

Majalah Gila-Gila juga pada waktu ini sedang melalui zaman kegemilangannya. 
Depa punya kartunis memang tengah glamour habis.
Tapi kartunis-kartunis seperti Ujang, Asan dan beberapa pelapis baru belum 
muncul lagi. Mungkin masih di alam persekolahan.
 
Dek kerana rasa rendah diri pada waktu itu, aku tak masukkan byline nama aku kat depan cover Mat Scrambler. Terasa amat kerdil sungguh jika nak dibandingkan dengan 'mereka-mereka' yang berada di 'Jalan Pantai Baru' dan di jalan-jalan lain pada masa itu.

Walhal majalah ini bukan langsung saingan mereka. Ianya dari pelukis tidak ternama dan masih teraba-raba mencari ruang untuk bertapak diarena perkatunan.

Tapi dalam dok merendah diri, aku masih diberi peluang untuk menghasilkan karya seterusnya. Aku masih ingin mengekalkan nama Mat Scrambler.
Dan selepas berhempas pulas berfikir tajuk 'Pahlawan Mat Scrambler' dipilih.

Terlupa aku untuk menerangkan dimana aku bekerja waktu ini. Ianya sebuah syarikat penerbitan yang terletak diTaman Keramat. Syarikat ini menerbitkan majalah sukan 'LIGA' iaitu berkisar kepada sukan bolasepak dalam dan luar negara.

Pada mulanya, aku bertugas sebagai kartunis sepenuh masa disini. Tetapi kemudiannya beralih arah kepada bidang rekabentuk grafik, tapi tang melukis kartun tetap juga melukis.

Berbalik kepada projek baru  majalah 'Pahlawan Mat Scrambler', ada kisah suka dan duka jberlaku sewaktu dalam proses pembikinannya.

Aku mengusulkan cadangan kepada big dan small boss yang aku ingin menyiapkan karyaku ini di kampung. Dengan kata lain, aku ingin memohon cuti tanpa gaji selama sebulan.

Tanpa disangka mereka meluluskannya dengan beberapa syarat yang diperlu dipenuhi.

Okay no poblem... dan aku pun pulang kekampung dengan bagasi yang besar dan tanggungjawab yang berat.

Melompat sakan aku kat kampung dapat berjumpa dengan mak bapak. Makan beres.
Hulala sana hulalu sini... satu kerjapun belum berjalan. Lagi dua minggu tarikh aku perlu pulang ke KL, baru terhegeh-hegeh, kelam-kabut nak memulakan kerja.

Pagi, petang, siang dan malam... hingga kehari terakhir dikampung, kerjaku belum boleh dikatakan selesai sepenuhnya. Satu pelanggaran perjanjian telahpun berlaku seperti yang telah pihak syarikat tetapkan padaku sebelum mereka memberi keizinan untuk bercuti selama sebulan.

Aku pulang ke Taman Keramat dengan kerja yang tak siap dan hasilnya Big boss amat kesal dan hangin satu badan dengan aku.
Akibatnya gaji aku ditahan separuh bayaran. Gaji aku pada waktu itu ialah RM315.00 dan bayangkanlah berapa den dapek. Padan muka aku.

Angin boss mula berpindah kepada aku dan dengan jiwa yang tertekan, muka yang mencuka aku terpaksa menyiapkan segala-galanya hingga selesai.

Bila sudah selesai diperingkat aku yang meliputi penyediaan muka depan, dialog yang bertaip dan beberapa proses teknikal maka ia disemak oleh pengarang majalah LIGA untuk memastikan kesalahan ejaan dan lain-lain tidak berlaku.
Kemudiannya 'anak kedua' aku dihantar untuk proses pemisah warna dan sekaligus dicetak.
Dari sinilah bermula kisah dukanya.

Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa (aku menangis dulu).

Aku menunggu sekian lama, tapi majalah tidak dicetak. Aku bertanya pihak dipejabat, begini kisahnya. Dan dipihak syarikat percetakkan begitu kisahnya.
Lama-lama cerita sebenarpun terbongkar.

Ini je yang ada. Isinya tersangkut di
printing Jalan Klang Lama. 
Sebulan lebih punya keringat nak 
menyiapkannya menjadi sia-sia.
Rupanya antara syarikat aku bekerja dan syarikat percetakkan terbabit
mempunyai masalah  mereka sendiri yang tak dapat aku nak jelaskan disini.
Aku pun malas nak ambik tau. Itu depa punya pasai.

Yang menjadi mangsa akhirnya karya aku.
Apa boleh buat. Nasib badan.
...................................

Menunggang scrambler pinjam disekitar 
Jalan Enggang Timur 7, Taman Keramat
memberi banyak ilham selain menyusutkan petrol

motor kawan.


Korang nampak bas kat belakang tu?
Bas ni pi Alog Stag. Kalau aku nak
balik kampung, aku naik dari sini kePudu Raya.
Balikpun terus direct ke sini. Best.









3 ulasan:

  1. gua ingat kalau lu buat cerito mat scrambler the movie pasti melotop panggung.. kono plak Maro jadi hero ini cerito.. usup heslem pun gerenti tabik spring samo lu..

    BalasPadam
  2. Ekau cam tahu-tahu den nak buek wayang mat scrambler da movie. porbincangan tongah borjalan dongan taukeh printing yang cilok artwork den tahun 1983 dulu.
    Tapi dah mapoh dah. Ni generasi keduo yg mongambik alih. tontang hero tu den tak kisah ha.... bokas sawet yunited pun den trimo.

    BalasPadam
  3. ambik eko la jang jd hero...ado iras2 hero Indon 80an

    BalasPadam

...angin barat gambar solo...